Podążając za informacjami udostępnionymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., przekazujemy wiadomości na temat projektu modernizacji linii kolejowej nr 7, którego koszt przekracza 4 mld zł. Według ostatnich aktualizacji od zespołu prasowego PKP, nastąpiła przebudowa odcinka między Warszawą Wawer a Otwockiem.

Wejście w nowy etap modernizacji oznacza konkretną przebudowę odcinka między Warszawą Wschodnią a stacją Warszawa Wawer. Prace obejmują budowę dwóch nowych torów pomiędzy Warszawą Gocławek a Warszawą Wawer, co pozwoli na wydzielanie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Takie rozwiązanie z pewnością przyczyni się do większej efektywności podróży kolejowych i umożliwi większą ilość pociągów na torach.

Również stacja Warszawa Wawer jest poddana renowacji, co zdecydowanie poprawi dostęp do usług kolejowych. Na tej linii trwają prace związane z budową pięciu nowych podziemnych przejść dla pieszych, które podniosą poziom bezpieczeństwa w pobliżu linii kolejowej. Dodatkowo, istniejące przejście na stacji Warszawa Wawer jest modernizowane, co jest istotne ze względu na fakt, że obiekt ten jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków.

Na przystanku Warszawa Gocławek można już zauważyć nowy peron budowany pod wiaduktem na ulicy Marsa. Budowa obejmuje przejście podziemne wyposażone w pochylnie i schody, które prowadzą do peronu. Dostęp do wiaduktu ułatwią windy i schody.

Przebudowa dotyczy również przystanku Warszawa Olszynka Grochowska, gdzie remontowany jest peron i wiata przystankowa. Planowane jest także utworzenie nowej kładki nad torami z windą. W ramach udogodnień dla pasażerów zostanie zainstalowany system dynamicznej informacji pasażerskiej, który będzie wyświetlał informacje o przyjazdach i odjazdach pociągów. To nie wszystko – między tym przystankiem a Warszawą Gocławek powstaną przejścia do rezerwatu Olszynka Grochowska.

Trwają również prace nad budową nowego przystanku – Warszawa Grochów – między Warszawą Wschodnią a Warszawą Olszynka Grochowska. Przystanek znajduje się w pobliżu szpitala na ulicy Szaserów i będzie wyposażony w peron wyspowy z wiatą oraz system informacji dla pasażerów. Taka infrastruktura na pewno ułatwi dojazd m.in. do okolicznych osiedli i klinik.

Prace, które dotyczą odcinka między Warszawą Wschodnią a stacją Warszawa Wawer mają zakończyć się do końca tego roku. Cały projekt modernizacji linii kolejowej nr 7 jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. są już w trakcie przygotowań do przebudowy ostatniego odcinka – między Warszawą Wawer a Otwockiem. Projekt jest już zaplanowany, a obecnie trwają prace nad uzyskaniem niezbędnych decyzji środowiskowych, które mają zostać zakończone do końca 2023 roku. Natomiast przetarg na realizację robót budowlanych dla tego odcinka ma być ogłoszony na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2024 roku.

W ramach prac na tej trasie planowane jest dodanie dwóch dodatkowych torów, co pozwoli na separację ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego. Będzie to kluczowy element inwestycji, dzięki któremu możliwe będzie zwiększenie przepustowości linii i częstotliwości kursowania pociągów.

Projekt również przewiduje poprawę bezpieczeństwa w pobliżu linii kolejowej poprzez budowę aż 20 nowych podziemnych przejść dla pieszych w sześciu lokalizacjach wybranych przez lokalne samorządy (cztery na terenie Wawra i dwa na terenie Józefowa), a także modernizację jednego przejścia na stacji Warszawa Falenica.

Stacje i przystanki, które zostaną przebudowane to: Warszawa Falenica, Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów i Otwock Świder. Na każdym z nich zostaną wybudowane podziemne przejścia zapewniające bezpieczny dostęp na perony. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a przyjazdy i odjazdy pociągów będą informowane za pomocą systemu dynamicznej informacji pasażerskiej na peronach.

Dodatkowo, bezpieczeństwo i komfort podróżujących zwiększą cztery nowe skrzyżowania bezkolizyjne zlokalizowane w Falenicy, Radości, Józefowie oraz na ul. Werbeny – Brucknera (na granicy Warszawy i Józefowa).

Planowany termin realizacji inwestycji na odcinku Warszawa Wawer – Otwock to lata 2025-2027, w ramach programu unijnego FENiKS. Po zakończeniu modernizacji tego odcinka i uzyskaniu wszystkich niezbędnych pozwoleń, czas podróży między Warszawą a Lublinem ma wynosić około 90 minut.