Planowany na 1 lipca start Strefy Czystego Transportu w stolicy uruchamia szereg działań, mających na celu przygotowanie mieszkańców do nowych zasad. Kampania informacyjna jest już w pełni rozkręcona, a znaki ostrzegawcze są stopniowo ustawiane. Co więcej, kierowcy mają możliwość sprawdzenia, czy ich pojazdy spełniają wymogi nowej strefy. I choć zasady wydają się restrykcyjne, aż 97% właścicieli samochodów nie będzie musiało martwić się o żadne ograniczenia czy naklejki.
Na początku Strefa Czystego Transportu będzie obejmować stosunkowo niewielką ilość pojazdów. Niemniej jednak, już teraz daje nadzieję na znaczne korzyści dla jakości powietrza i zdrowia warszawiaków.
Niewielki procent samochodów przyniesie duże korzyści
Zakaz dotyczy głównie starszych aut – benzynowych sprzed 1997 roku oraz dieslowskich wyprodukowanych przed 2005 rokiem. Szacuje się, że zaledwie około 3% pojazdów poruszających się po ulicach Warszawy nie spełnia wymogów Strefy Czystego Transportu, które zaczynają obowiązywać od 1 lipca.
Interesującym faktem jest, że połowa z tych 3% aut kwalifikuje się do jednego z wielu typów zwolnień przewidzianych prawnie lub ustanowionych przez Radę Warszawy. Nawet biorąc pod uwagę te dane, przewidywany jest znaczący spadek emisji szkodliwych substancji – oczekuje się zmniejszenia emisji tlenków azotu o 11% i pyłów zawieszonych o 20%.