Zakończyliśmy drugą edycję innowacyjnego projektu „Przyjazne przestrzenie w placówkach oświatowych”. Do udziału zgłosiło się 5 przedszkoli, 11 szkół podstawowych i jedno liceum. Szczególne święto podsumowujące projekt odbyło się w Szkole Podstawowej nr 195 i zaszczycili je swoją obecnością Burmistrz Dzielnicy Norbert Szczepański, Helena Kroszczyńska, przewodniczącą komisji oświaty oraz dyrektorzy wszystkich szkół publicznych i przedszkoli działających na terenie dzielnicy Wawer.

Program “Przyjazne Przestrzenie” jest rezultatem działań podjętych po tragicznym wydarzeniu, które miało miejsce wiosną 2019 roku w jednej ze szkół. Przez ten incydent w szkołach Waweru wprowadzono różnorodne inicjatywy mające na celu poprawę bezpieczeństwa i zdrowia psychicznego uczniów. Pierwsza edycja tego programu zakończyła się jeszcze w 2019 roku. W ubiegłym roku Urząd Dzielnicy Wawer dofinansował różne projekty na łączną sumę ponad 708 000 zł. Podczas spotkania podsumowującego drugą edycję, była okazja do dyskusji nad efektywnością programu i koniecznością jego dalszego prowadzenia.

Burmistrz Dzielnicy Norbert Szczepański podkreślił, że celem programu jest stworzenie bezpiecznego i przyjaznego miejsca do nauki dla każdego ucznia. W ramach drugiej edycji programu, gdzie toczyły się rozmowy o potrzebie kontynuacji tej inicjatywy, dyrektorzy szkół byli zgodni, że chcą przystąpić do trzeciej edycji projektu. Co ważne – w tej kolejnej edycji każda z placówek otrzymała dofinansowanie na projekty, które zgłosiły. Kwoty i zakresy różniły się w zależności od indywidualnych potrzeb danego przedszkola czy szkoły.

Program „Przyjazne przestrzenie” umożliwia realizację wielu istotnych projektów, takich jak ścieżki sensoryczne, modernizacja pomieszczeń relaksacyjnych i wyciszających dla uczniów, zakup mebli dostosowanych do tych pomieszczeń (np. pufy, kanapy), a także zakup gier planszowych, książek czy odpowiednich dywanów wyciszających i mat. Nie zapomina również o zewnętrznym otoczeniu placówek, gdzie dzieci mogą poczuć się bardziej swobodnie i komfortowo. Na przykład w Szkole Podstawowej nr 138 zbudowano drewnianą altanę, a teren Przedszkola nr 338 został przemieniony w „Eko Stacyjka” – miejsce obserwacji przyrodniczych dla dzieci.

W ramach programu „Przyjazne przestrzenie” sfinansowano wiele ciekawych projektów. W Przedszkolu nr 110 powstał „Ogród sensorycznych doznań”, a Przedszkole nr 233 przeprowadziło remont i wyposażyło salę przedszkolną tak, aby była przyjazna dla dzieci. Przedszkole nr 264 zmodernizowało pomieszczenie, w którym odbywają się zajęcia relaksacyjne. W Przedszkolu nr 338 stworzono „Eko Stacyjka”, miejsce obserwacji przyrodniczych dla dzieci. Natomiast w Przedszkolu nr 348 (ZSP 9) powstały dwa kąciki wyciszające.

W Szkole Podstawowej nr 76 zagospodarowano korytarze, tworząc kącik relaksacyjny i strefę ciszy. Z kolei Szkoła Podstawowa nr 86 stworzyła kącik dydaktyczno-relaksacyjny na świetlicy. Szkoła Podstawowa nr 109 zakupiła meble, maty podłogowe, pomoce dydaktyczne i pufy. W Szkole Podstawowej nr 128 (ZSP 9) powstało „Przyjazne Patio” – przestrzeń na świeżym powietrzu dla uczniów. Szkoła Podstawowa nr 138 zbudowała altanę zewnętrzną i stoły do ping-ponga. Szkoła Podstawowa nr 140 przeprowadziła remont korytarza na piętrze i wyposażyła go w nowe siedziska. Szkoła Podstawowa nr 195 dzięki programowi zyskała nowy wygląd, bardziej przyjazny dla całej społeczności szkolnej. Szkoła Podstawowa nr 204 stworzyła „Salkę kreatywności, kontemplacji i cichych gier”. Szkoła Podstawowa nr 216 stworzyła przestrzeń do wypoczynku na korytarzach i na zewnątrz budynku. Szkoła Podstawowa nr218 zakupiła krzesła ergonomiczne do sali lekcyjnej oraz siedziska na korytarze. Szkoła Podstawowa nr 404 dokonała zagospodarowania przestrzeni szkolnej. XXV Liceum Ogólnokształcące odnowiło kącik relaksu dla uczniów.

Podczas spotkania podsumowującego drugą edycję programu „Przyjazne Przestrzenie” wszyscy uczestnicy zgodzili się na udział w trzeciej edycji, która odbędzie się w 2024 roku. Wszyscy zgadzali się, że zdrowie psychiczne uczniów wawerskich placówek oświatowych jest jednym z priorytetów w zapewnieniu młodemu pokoleniu komfortowych warunków do nauki.