Stołeczny Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) planuje w tym roku przeprowadzić przetargi na budowę co najmniej czterech rond w stolicy. Wprowadzenie nowych rond do układu drogowego miasta pomoże zwiększyć poziom bezpieczeństwa dla pieszych, rowerzystów oraz kierowców. Dodatkowo, ronda zwiększą przepustowość dróg i zapewnią płynniejszy ruch pojazdów.

Planowane ronda mają powstać w kilku dzielnicach Warszawy: Żoliborz, Mokotów, Bielany i Ursynów. Dwie inwestycje, na Żoliborzu i Mokotowie, otrzymały wstępne obietnice dofinansowania z rządowego funduszu Polski Ład – 10,5 mln zł oraz 8 mln zł. Wymogiem otrzymania takiego wsparcia jest wkład własny miasta, dlatego Rada Miasta Stołecznego Warszawy podjęła decyzję o przeznaczeniu miejskich środków na realizację tych projektów. Kwota dofinansowania na rondo u zbiegu ul. Augustówka i Zawodzie wynosi 1,85 mln zł, natomiast na skrzyżowanie ul. Krasińskiego i Przasnyskiej przekazano 701,7 tys. zł.

Warunkiem utrzymania dofinansowania z programu Polski Ład jest rozpisanie przetargu w ciągu dziewięciu miesięcy od dnia otrzymania promesy wstępnej. Oznacza to, że termin ten mija 12 lipca 2024 roku, jednak ZDM planuje ogłoszenie przetargów na budowę rond w obu lokalizacjach już w pierwszym kwartale bieżącego roku.

Lokalizacje planowanych rond zostały wybrane na podstawie audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych przeprowadzonego przez ZDM w latach 2016-2020. Audyt obejmował całą Warszawę i skupiał się na pomiarach terenowych, ocenie stanu infrastruktury oraz identyfikacji potencjalnych zagrożeń. W wyniku audytu powstały zalecenia dotyczące miejsc wymagających interwencji, które są obecnie sukcesywnie wdrażane.

Skrzyżowanie ulic Augustówka i Zawodzie na Mokotowie zostało ocenione najniżej pod względem bezpieczeństwa pieszych. Jest to miejsce o intensywnym ruchu ciężarówek, a brak chodników i ograniczona widoczność ze względu na rosnącą tam roślinność sprawiły, że najważniejszym zaleceniem audytu było przebudowanie tego skrzyżowania na rondo.

Lokalizację na Żoliborzu, czyli skrzyżowanie ul. Krasińskiego i Przasnyskiej, audytorzy ocenili nieco wyżej, przyznając mu „jedynkę”. Mimo to, mieszkańcy apelowali o budowę ronda w tym miejscu. Dzięki niemu poprawi się bezpieczeństwo na tym skrzyżowaniu, a dodatkowo powstanie przejazd dla rowerzystów przez południowy wlot ul. Przasnyskiej. Przystanek autobusowy w stronę ul. Powązkowskiej zostanie przesunięty za rondo, co zniweluje dotychczasowe zagrożenie dla pieszych ze strony kierowców omijających zatrzymany autobus pomimo wymalowanej ciągłej linii na jezdni.